Aktualności

Wystawa:
Dora Hara

2017-02-21
wystawa_dory_hary

 

Wystawa: 23.02 – 6.03.2017

Dora Hara – „MEMBRANY malarstwo na jedwabiu (podłożu bezgruntowym)”

kurator: Sławomira Chorążyczewska

 

Wystawa w Atrium UAP

Na jedwabnym szlaku wirtuozerskich wizji abstrakcyjnych, artystka wraz z płynnością ruchu pędzla, zanurza nas w świat czystego odczucia, niezależnego od otoczenia, w którym zostało wywołane. Jej malarskie instalacje sytuuje w przestrzeniach nieograniczonych, wypełnionych scenograficzną aurą, gdzie wszechobecne koła pulsują feerią barw transparentnego podłoża, przywołując liczne podróże, ale najbardziej te wnikające w naszą wyobraźnię. Autorka pojęcia- błona/membrane, które dookreśla, sens jej malarstwa w relacji do przestrzeni. Unikatowa twórczość Dory Hara jest połączeniem pasji i wrażliwości artystycznej ze skomplikowaną technologią wielkoformatowego malarstwa na jedwabiu. Artystka, swoje zainteresowania filozofią, socjologią, historią i antropologią wzbogaca licznymi podróżami artystycznymi badając relacje międzykulturowe i rolę sztuki we współczesnym świecie. Brała udział w wielu międzynarodowych wydarzeniach: we Włoszech, Japonii, Chinach, Urugwaju, Meksyku, Francji, USA, Polsce. Jest zapraszana do międzynarodowych gremiów artystycznych, a także do grona jurorów sztuki. Jest reprezentantem World Textile Art, Miami, USA dla Europy (II kadencja). Na wystawie zostanie zaprezentowana między innymi praca - „Insight/Wgląd”, która we wrześniu 2016 roku została nagrodzona na IX-te  Międzynarodowe Biennale "Od Lozanny do Pekinu" gdzie inspiracją były przeskalowane abstrakcyjne, tęczowe krople wody spływające po szybie w anonimowej miejskiej aglomeracji po zmroku (technika farb wodnych na jedwabiu 220x280).

 Sławomira Chorążyczewska

 

dr hab. Dora Hara prof. ASP

Obecnie jest Dyrektorem Międzywydziałowego Instytutu Nauk o Sztuce w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie równolegle, jako dydaktyk, pracuje ze studentami. Artystka, zajmuje się tkaniną artystyczną i malarstwem na jedwabiu oraz technikami mieszanymi, które warsztatowo, kontynuują zasady polskiej szkoły malarstwa na jedwabiu, nawiązując do tradycji rodzimych abstrakcjonistów i kolorystów.