Rekrutacja 2025

Kompozycja

Prowadzące:

prof. ASP dr hab. Grażyna Kilarska,

mgr Agnieszka Kochańczyk,

mgr Patrycja Żurawicz 

 

Celem studiowania zagadnień kompozycyjnych jest rozwijanie wyobraźni w tych aspektach, które wykraczają poza tradycyjnie pojmowane: architekturę, malarstwo, rzeźbę czy grafikę. Obserwacja, umiejętność analizy i odpowiedni zapis podstawowych elementów, które tworzą dzieło wizualne na płaszczyźnie prowadzą do zrozumienia, jakie są konsekwencje tego układu w rozwinięciu trójwymiarowym, a więc konstrukcji i struktury przestrzennej kompozycji.

Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, z uwzględnieniem wykładu oraz indywidualnych konsultacji. Treść zadań i kolejność następowania ich po sobie, krok po kroku rozwija umiejętności, a także zwiększa stopień złożoności zdobywanej wiedzy z zakresu podstaw kompozycji. W trakcie dwóch semestrów realizowane są zadania dotyczące zarówno kompozycji dwu-, jak i trójwymiarowej. Pracujemy wokół takich pojęć jak: kompozycja zamknięta i otwarta, rytm, akcent, dominanta. Światło, postrzeganie, barwa, kontrast, faktura malarska, faktura przestrzenna, relief. Forma monolityczna a struktura przestrzenna. Zjawisko perspektywy, skala i kontekst otoczenia, wrażenie, skojarzenie, iluzja.

Pogłębiana poprzez ćwiczenia świadomość tych zależności, intuicja i wrażliwość artystyczna studentów i studentek sprawią, że przyszłe projekty krajobrazowe czy architektoniczne nie tylko spełnią wymagania użytkowe, ale będą miały również cechy i charakter dzieła sztuki.

 

Przedmiot obejmuje: Wprowadzenie wiedzy z zakresu teorii koloru i modeli barw. Przekazanie i wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu parametryzacji barw i projektowania koloru. Rozwijanie umiejętności zdobywania, analizowania, kategoryzowania i wykorzystywania danych pod kątem kolorystyki projektu. Pogłębianie kompetencji świadomego i celowego wykorzystywania wiedzy z zakresu problematyki koloru w procesie projektowym i zastosowanie koloru w przestrzeni jako narzędzia do skutecznego i dobrego projektowania.

Galeria