Rekrutacja 2025

Aleksandra Łukaszewicz

  • filozofka, kulturoznawczyni, poetka, artystka, kuratorka, działaczka społeczna.

 

Od czasu studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu zajmuje się fotografią kreacyjną, artystyczną książką fotograficzną, tworzy obiekty i wykonuje perfomensy. Często tworzy swoje prace w darze dla najbliższych, rodziny, przyjaciół, znajomych, ale też lat pokazuje swoje realizacje na wystawach, zarówno w rodzinnym mieście, Szczecinie, prezentując ostatnią dotychczas indywidualną wystawę wielkoformatowych kolaży fotograficznych „Pytanie o twarz mężczyzny” w Muzeum Narodowym w Szczecinie w 2014 roku, jak też w kraju i za granicą.

https://muzeum.szczecin.pl/wystawy/czasowe/794-aleksandra-lukaszewicz-alcaraz-pytanie-o-twarz-mezczyzny.html

 

Od roku 2021 realizuje interaktywne immersyjne instalacje multimedialne w cyklu „Moje Kulturowe DNA”, w ramach którego eksploruje ucieleśnienie określających ją kodów kulturowych w różnych formach materii: fizycznej i cyfrowej – prezentowane dotychczas na wystawach w Gdańsku („Róża” oparta na haftach białoruskich i białym śpiewie z wykorzystaniem wideomappingu – 2022; „Norny” oparta na runach nordyckich i białym śpiewie z wykorzystaniem wideomappingu – 2023), Tokio („Transmisja Kulturowa” w formi animacji opartej na hafcie białoruskim i białym śpiewie – 2022), Florencji („Norny VR” zrealizowana w przestrzeni galerii wirtualnej KONKRET AR.T https://www.spatial.io/s/Stan-eteryczny-66662ab6c0c6a2454b006795?share=5225828533304416620 ; „Matrix Haftu” w formie instalacji na wystawie zbiorowej w Oratorio Santa Croce, Haft: Róża – Słońce, Ziemia, Miłosna Pieśń  jako animacje mappowane w przestrzeni w Cattedrale dell’imagine – 2024) i Ińsku („Odlot dziewczyny żurawia. Tradycyjne transformacje” w formie immersyjnego i interaktywnego performensu w wykorzystaniem wideomapping – 2024).

https://ilf.org.pl/51/odlot-dziewczyny-zurawia-tradycyjne-transformacje/

 

Kuratorka i konsultantka przy realizacji wystaw artystycznych – zarówno w przestrzeniach fizycznych, jak też wirtualnych, ku którym zwróciła się już w trakcie realizacji badawczego projektu naukowo-artystycznego TICASS (2017-2021) (GA nr 734602), by następnie rozwijać te zainteresowania w następnych projektach (obecnie w ramach CAPHE – 2020-2026 – GA nr 101086391) a także w sposób niezależny. M.in. we współpracy ze Zbigniewem Romańczukiem i Radosławem Nagayem współkuratorowała międzynarodowa, zbiorową wystawę wirtualnej „Hyperlink. Nowy obraz człowieka i świata” (Muzeum Narodowe w Szczecinie, 2021): 

https://muzeum.szczecin.pl/wystawy/czasowe/1147-wystawa-zbiorowa-w-wirtualnej-galerii-hiperlink-nowy-obraz-swiata-i-czlowieka.html

 

Kuratorka Wystaw Sztuki XR Art w ramach Festiwalu XR Festival. Płynne Przestrzenie, który odbył się we Florencji w dniach 14-16 czerwca, w tym wystawy „Sztuka Numeryczna. Fraktalność Wszechświata”, która miała miejsce w Oratorio Santa Croce al Tiempo. Kierowniczka Kreatywna działania Projektowanie wirtualne i sztuczna inteligencja w zbiorowym procesie tworzenia kostiumu Priscilli Gitongi i kostiumu fizycznego, realizowanego na rzecz hybrydowej opery „Orfeo i Luanda. Dusza w tradycjach duchowych i hybrydowych”.

https://www.caphe.space/xr-festival-florence-2024/

Konsultantka w multimedialnym i hybrydowym przedstawieniu „EKSTASI. Transkulturowe Opowiadanie poprzez Przestrzeń, Czas i Media” zrealizowanym w Fort Jesus, Mombasa, Kenia 19 października 2024 i na Uniwersytecie Kenyatta w Nairobi 26 października 2024.

https://iicnairobi.esteri.it/en/gli_eventi/calendario/ekstasi-transcultural-storytelling-across-space-time-and-media/

 

Kuratoruje także wystawy sztuki współczesnej krajów pozaeuropejskich, przede wszystkim wschodnioafrykańskiej w ramach działalności Galerii EAAE (East African Art Endeavor) w Polsce, Niemczech i Włoszech.

Najnowsza wystawa pt. „Współczesna Kenia. Przestrzenie Liminalne – Pomiędzy Tradycją a Nowoczesnością” jest eksponowana w Kunststation Kleinsassen do 2 marca 2025.

https://kunststation-kleinsassen.de/contemporary-kenya-grenzraeume-zwischen-moderne-und-tradition/

Od 2022 zaangażowana we współtworzenie projektu Sztuka Numeryczna.

 

 

Prezes Polskiego Towarzystwa Estetycznego.