alias Peter Style ur. 1968 w Gdańsku, artysta, performer, scenograf.
Dyplom w Pracowni Intermedialnej „Pi” prof. Witosława Czerwonki, ASP Gdańsk gdzie aktualnie pracuje jako wykładowca na Wydziale Malarstwa.
Jest twórcą aplikacji mobilnych, wideo, performensów multimedialnych, instalacji interaktywnych, projektów internetowych, działań w przestrzeni publicznej.
Debiutował jako performer w 1990, (Galeria Wyspa) współtworząc duet Ziemia Mindel – Wurm. (z M. Rogulski).
W latach 90. aktywnie uczestniczył w gdańskim środowisku artystycznym, angażując się w działania współtworzące Nową Szkołę Gdańską. Był członkiem Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych prowadzącego galerię C-14, współtworzył Fundację Otwarte Atelier (aktualnie CSW Łaźnia), był wiceprezesem Fundacji Wyspa Progress.
Jego aktualna aktywność z wykorzystaniem najnowszych technologii do kreowania globalnych partycypacyjnych performance jest rozwinięciem indywidualnych wystąpień z lat 90-tych.
Współzałożyciel i dyrektor artystyczny grupy C.U.K.T. (Centralny Urząd Kultury Technicznej), wykorzystującej prekursorsko zasięg Internetu do działań artystycznych (Kampania Prezydencka Wiktorii Cukt, 2001).
Jest autorem pionierskiej polskiej pracy internetowej (44, 1999) opartej na poczcie królów polskich Matejki.
Praca wideo („Beta Nassau” 1993) znajduje się w kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Jego prace znajdują się również w kolekcjach i archiwach MSN w Warszawie, Muzeum Nowoczesnym we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, NOMUS w Gdańsku, CSW Zamek i prywatnej kolekcji Pinchuk Center w Kijowie.
Wybrane nagrody i wyróżnienia:
2021, Grand Prix Gdańskie Biennale Sztuki, GGM, Gdańsk.
2018, Nagroda na Międzynarodowym Konkursie na Intermedialne Dzieło Sztuki, ICIA Kraków.
2008, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska.
2003. „Extended Body – Cyborg's Manual – Hunting Posthuman”, prezentacja, MOMA, Nowy Jork
2003, Nominacja do Nagrody Deutche Bank, Galeria Zachęta, Warszawa
2001, „Visiting Artist“ w The School of the Art Institut of Chicago, Chicago, USA
2002, „Visiting Artist“ w The Stanford University, Stanford, USA
1997, Druga Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Mediów WRO, Wrocław
1994, "Deutscher Videokunstpreis ", ZKM, Karlsruhe, Niemcy
1995, Pierwsza nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Mediów,WRO, Wrocław
1995, Nagroda na Festiwalu Champ Libre, Montreal, Kanada
1993, Nagroda Dyrektora PGS (R. Ziarkiewicz), Sopot
Wybrane wystawy indywidualne:
2021, „Polaka Twarz. Scenopis v 1.3”, Muzeum Współczesne, Wrocław.
2012, „Emotikon”, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa, (z R. Rumas)
2011, „Emotikon”, Muzeum Sztuki w Łodzi ( z R. Rumas)
2009, "Przeżyją tylko Ci, którzy to zaplanowali", Galeria Arsenał, Białystok
2008, "Peter Style", Centrum Mediów Wro, Wrocław
2006, „Polowanie na człowieka“, CSW, Warszawa
Film wideo: Piotr Wyrzykowski, 2022
Tytuł projektu: Temporary Nation
2018 – 2021
Autorzy projektu:
Piotr Wyrzykowski, Echo Ho
Koncepcja: Piotr Wyrzykowski
Choreografia: Michael Maurissens
Strategia gestów i muzyka: Echo Ho
Wokaliści: Lopsang Gelek, Bettina Wenzel, Patricia Kuellgis, Echo Ho
Producentka, kuratorka: Katarzyna Boratyn
Programowanie: KrzemDev
Temporary Nation jest częścią większego projektu “+100”, który powołał do życia Roderick Coover (dyrektor artystyczny projektu), wyprodukowała Katarzyna Boratyn, która współtworzyła go również jako współkuratorka. Projekt powstawał pod instytucjonalnym kierownictwem Anny Szylar z Instytutu Adama Mickiewicza.
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022. Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.
Witamy w globalnym performansie!
Dołącz do innych performerów i współtwórz niepowtarzalne społeczne wydarzenie.
Przy pomocy prostych gestów uruchamiasz dźwięki i modyfikujesz ich brzmienie.
To, co słyszysz i widzisz jest generowane przez ciebie i innych performerów.
Podłącz się! Tańcz! ! Remiksuj! !
To My! Tymczasowy naród.
Projekt Piotra Wyrzykowskiego i Echo Ho to ćwiczenie z nowoczesnej wspólnoty. Jego istotą jest bezinteresowna, zbiorowa twórczość, w której każdy jest równy i nikt nie traci swojej indywidualności. Co więcej to sytuacja dla odmienności korzystna, ponieważ powstająca zbiorowość czerpie z oryginalności, odrębności i różnorodności biorących w nim udział jednostek. Powstające taneczno – muzyczne zdarzenie ma prospołeczny i zarazem edukacyjny wymiar użyta w nim technologia ma wymiar utopijny.
Temporary Nation to swego rodzaju platforma do organizowania grupowych i indywidualnych performatywnych spotkań. Praca opiera się na aktywnym udziale odbiorców, którzy dzięki specjalnie stworzonej na cele tego performnace’u aplikacji mobilnej stają się jego współtwórcami. Po zainstalowaniu oprogramowania, smartofny – zmieniają się w audiowizualne instrumenty, emitujące dźwięki i światło oraz dające możliwość sterowania ich właściwościami za pomocą wykonywanych przez uczestników określonych gestów i układów choreograficznych. Wspólne wykonywanie kompozycji muzycznych czyni z obcych sobie osób tymczasową wspólnotę.
Wykorzystanie aplikacji przez grupę w ramach jednego wydarzenia można porównać do tłumu podczas Techno Party lub muzyków orkiestry zjednoczonych muzykalnym rytmem. Celem Temporary Nation jest zjednoczenie ludzi w momencie powstawania performance poprzez transformację smartfona w multimedialny sieciowy instrument. Aktywność fizyczna wykonujących gesty uczestników, aktywuje muzykę i obrazy. W ten sposób w czasie rzeczywistym powstaje multimedialne wydarzenie, którego finalny charakter zarówno pod względem choreograficznym jak i audiowizualnej kompozycji zależał będzie od liczby uczestników, ich dynamiki, pomysłowości i umiejętności współdziałania.
Aplikacja, którą wykorzystuje Temporary Nation jest uniwersalna pod względem zastosowania – może być wykorzystana poza oficjalnym wydarzeniem, również przez pojedyncze osoby. Optymalny efekt, zgodny z założeniami artystów powstaje jednak wówczas, kiedy korzysta z niej grupa. Wymogiem nie jest tu ani znajomość uczestniczących w zdarzeniu. Performance można przeprowadzić lokalnie, w miejscu wspólnym dla uczestniczących, jak i globalnie, współpracując z innymi poprzez sieć.