Rekrutacja 2021

Dlaczego warto studiować? Dni Otwarte 2021 Procedura przeniesienia z innej uczelni Procedura potwierdzenia efektów uczenia się

Krytyczna praktyka artystyczna w przestrzeni społecznej

Prowadząca: dr Anna Leśniak

Asystent: mgr Piotr Tadeusz Mosur

Rok akademicki 2020/21

Temat zadania

Studentki/studenci mieli odpowiedzieć na zadanie pt. Global Warning / Globalne Ostrzeżenie, a więc zmierzyć się z pytaniem, jakie sfery w dzisiejszym świecie są zaniedbywane, jakie zagrożenia dostrzegają, jakimi środkami artystycznymi można na nie zwrócić uwagę?

Istotnym założeniem zadania było, aby studentki/ studenci w swoich realizacjach podjęli próbę wyjścia w przestrzeń publiczną lub internetową ze swoją realizacją, lub nawiązali kontakt z osobami, które wzięłyby udział w ich projekcie. Częścią zadania był również plakat, w którym nawiązywali do podjętego przez siebie tematu.

 

 

 

Lucas Froeliger, Sound workshop report, Critical artistic practice in the social space, Anna Lesniak – download

Lucas Froeliger, 1st exercise introduction to sound, Critical artistic practice in the social space, Anna Lesniak – download

Lucas Froeliger, 4th exercise – orchestra conductor, Critical artistic practice in the social space, Anna Lesniak – download

 

Wyróżniający się studenci/studentki

Komentarz do zrealizowanych prac

Kilka osób podjęło problem zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego, w szczególności wszechobecnego plastiku. Wśród prac odnoszących się do tego problemu chciałabym wyróżnić pracę Marty Długołęckiej – rzeźbę z foliówki i plakat oraz animację Ewy Tomaszewskiej, a także prace Mariusza Borzyszkowskiego Mikołaja Walentynowicza – obie w konwencji kampanii społecznej. Mariusz Borzyszkowski w swoim działaniu bazował na wzorcach i tabu związanych z męskością, które skutkują traktowaniem badań andrologicznych jako coś wstydliwego. Mikołaj Walentynowicz zrealizował prototyp opakowania na plastikową szczoteczkę do zębów w kształcie trumny, zwracając uwagę, że dostępne już są szczoteczki biodegradowalne.

Zuzanna Malinowska w projekcie składającym się z opracowanego przez nią filtru na zdjęcie na Instagram na bazie jej własnej twarzy, strony internetowej, na której można sobie zrobić i umieścić zdjęcie z tą nakładką oraz plakatu z hasztagiem #youcanbeme, zwraca uwagę na problem deep fake oraz kradzieży tożsamości, a także na fascynującą i kuszącą możliwość wcielenia się w kogoś innego jaką dają nowe technologie. Lucas Froeliger zrealizował warsztaty dźwiękowe podczas których pracował z kilkuosobową grupą. Ta możliwość realnego spotkania była dla niego szczególnie ważna w czasie pandemii, kiedy społeczne kontakty są ograniczone. Zamierzeniem Lucasa było aby ślady po warsztatach uzmysławiały, że nie jesteśmy w stanie ich doświadczyć inaczej niż poprzez partycypację. Dlatego zostajemy z dwoma krótkimi fragmentami nagrania audio warsztatów, plakatem i spisanymi refleksjami uczestników/uczestniczek. Anita Święciak natomiast wciela się w internetową „szamankę-uzdrowicielkę-guru” i próbuje zredukować stres wywołany pandemią wprowadzając nas w stan relaksu i afirmacji. Maria Janicka dotyka problemu niewidzialnego – cichego cierpienia, których jedynym świadkiem jest smartfon lub komputer.

Critical artistic activity In social space comment – download

 

Galeria