Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego
Od dnia 1 października 2019 r., zgodnie z Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 poz. 742 z późn. zm.), dalej ‘PSWiN’, stopień doktora habilitowanego jest nadawany w drodze postępowania wszczętego na wniosek składany do podmiotu habilitującego za pośrednictwem Rady Doskonałości Naukowej.
Do postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego może zostać dopuszczona osoba, która posiada stopień doktora oraz osiągnięcia naukowe lub artystyczne, uzyskane po otrzymaniu stopnia doktora, stanowiące znaczny wkład autora w rozwój określonej dyscypliny naukowej lub artystycznej oraz wykazuje się istotną aktywnością naukową lub artystyczną.
Zasady przeprowadzania postępowań w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, dla których podmiotem habilitującym jest Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku określa Regulamin postępowań doktorskich i habilitacyjnych.
Etapy postępowania:
Wniosek o wszczęcie postępowania sporządza się zgodnie z wymaganiami art. 220 ust. 2 PSWiN i przedkłada wraz z załącznikami w Radzie Doskonałości Naukowej. Przed złożeniem wniosku w RDN w celu wstępnej weryfikacji zaleca się przesłanie dokumentacji wraz z załącznikami do Biura Nauki Ewaluacji w celu wstępnej weryfikacji.
Wzory dokumentów dostępne są na stronie Rady Doskonałości Naukowej:
Postępowanie habilitacyjne – przejdź do strony
Wniosek wraz z załącznikami przedkłada się RDN:
- osobiście w formie papierowej (co najmniej 1 egzemplarz) i w formie elektronicznej (na dwóch elektronicznych nośnikach danych „pendrive”),
- przez platformę E-PUAP (poprzez podpis zaufany lub elektroniczny).
- RDN dokonuje oceny formalnej wniosku oraz przekazuje go podmiotowi habilitującemu w terminie 4 tygodni od dnia jego otrzymania. (art. 221 ust. 1 PSWiN)
- Przewodniczący Rady ds. stopni po otrzymaniu wniosku z RDN niezwłocznie udostępnia członkom Rady ds. stopni kopię elektroniczną przekazanego wniosku (poprzez BNiE)
- Rada ds. stopni w terminie czterech tygodni od dnia otrzymania wniosku z RDN podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. W przypadku, gdy uchwała o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego nie uzyskała wymaganej większości głosów, uznaje się, że Rada podjęła uchwałę o niewyrażeniu zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego i zwrocie wniosku do RDN. (w przypadku niewyrażenia zgody, RDN niezwłocznie wyznacza inny podmiot habilitujący i przekazuje wniosek temu podmiotowi).
- Po wyrażeniu zgody przez Radę ds. stopni, RDN w terminie 12 tygodni od dnia otrzymania wniosku wyznacza 4 członków komisji habilitacyjnej, w tym przewodniczącego i 3 recenzentów, spośród osób posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora oraz aktualny dorobek naukowy lub artystyczny i uznaną renomę, w tym międzynarodową, niebędących pracownikami podmiotu habilitującego ani uczelni, instytutu PAN, instytutu badawczego albo instytutu międzynarodowego, których pracownikiem jest osoba ubiegająca się o stopień doktora habilitowanego.
- W terminie sześciu tygodni od dnia otrzymania z RDN informacji o członkach komisji habilitacyjnej, Rada ds. stopni powołuje Komisję Habilitacyjną. Komisja Habilitacyjna składa się z:
1. czterech członków wyznaczonych przez RDN;
2. dwóch członków posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, zatrudnionych w ASP w Gdańsku w tym Sekretarza Komisji Habilitacyjnej, wybranych przez Radę ds. stopni; - Biuro Nauki i Ewaluacji niezwłocznie udostępnia członkom Komisji Habilitacyjnej wniosek wraz z załącznikami w formie papierowej i kopii elektronicznej dla recenzentów oraz kopii elektronicznych dla pozostałych członków KH.
- Akademia zawiera z recenzentami umowę o sporządzenie recenzji oraz z członkami komisji na sporządzenie opinii.
- Recenzent w terminie ośmiu tygodni od dnia doręczenia mu wniosku, sporządza na piśmie recenzję, a następnie niezwłocznie przekazuje podmiotowi habilitującemu. Recenzja zawiera uzasadnioną ocenę, zgodnie z treścią umowy o recenzję.
- Po otrzymaniu recenzji BNiE przekazuje ją niezwłocznie Komisji Habilitacyjnej i kandydatowi (na wniosek).
- (dotyczy postępowań wszczętych od dnia 1 października 2023 r.) Komisja Habilitacyjna po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Rady i kandydata określa termin Przewodniczący Komisji Habilitacyjnej informuje kandydata o dacie, godzinie i miejscu kolokwium habilitacyjnego na co najmniej 14 dni przed jego terminem. Akademia zamieszcza informacje o terminie i miejscu kolokwium habilitacyjnego w BIP.
- Szczegółowe zasady przeprowadzenia kolokwium habilitacyjnego określa Regulamin postępowań doktorskich i habilitacyjnych.
- Komisja Habilitacyjna w obecności co najmniej 6 osób w tym Przewodniczącego i Sekretarza Komisji Habilitacyjnej podejmuje w głosowaniu jawnym uchwałę zawierającą uzasadnioną opinię w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. Na wniosek kandydata Komisja Habilitacyjna podejmuje uchwałę w głosowaniu tajnym. W przypadku, gdy uchwała w sprawie wyrażenia opinii pozytywnej nie uzyska większości głosów uznaje się, że Komisja Habilitacyjna podjęła uchwałę o wyrażeniu opinii negatywnej.
Opinia Komisji Habilitacyjnej nie może być pozytywna, jeżeli co najmniej dwie recenzje są negatywne.
Posiedzenie Komisji Habilitacyjnej może odbywać się przy wykorzystaniu narzędzi technicznych umożliwiających ich prowadzenie na odległość z jednoczesnym przekazem dźwięku i obrazu.
Posiedzenie Komisji Habilitacyjnej, jest protokołowane przez Sekretarza. W przypadku głosowania jawnego w protokole umieszcza się głosy oddane przez poszczególnych członków Komisji Habilitacyjnej. Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji Habilitacyjnej. Po sporządzeniu protokołu członkowie Komisji Habilitacyjnej lub kandydat mogą na piśmie zgłosić do niego zastrzeżenia.
Uchwały Komisji Habilitacyjnej podpisuje jej Przewodniczący. - Komisja Habilitacyjna w terminie sześciu tygodni od dnia otrzymania recenzji przekazuje Radzie ds. stopni uchwałę oraz dokumentację postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
- Sekretarz Komisji Habilitacyjnej albo w uzasadnionych przypadkach inny jej członek przedstawia Radzie ds. stopni przebieg postępowania habilitacyjnego. Przewodniczący Rady może zaprosić członków Komisji Habilitacyjnej na posiedzenie Rady, na którym ma być podjęta uchwała o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego – bez prawa głosu.
Na podstawie uchwały Komisji Habilitacyjnej, w terminie miesiąca od dnia jej otrzymania Rada ds. stopni wydaje decyzję w przedmiocie nadania stopnia doktora habilitowanego, a następnie niezwłocznie doręcza ją kandydatowi. Podjęcie tej decyzji następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady uprawnionych do głosowania. W przypadku, gdy nie uzyska ona zwykłej większości głosów, uznaje się, że Rada podjęła uchwałę o odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego. Rada odmawia nadania stopnia, w przypadku gdy opinia KH jest negatywna. - Od uchwały o odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego przysługuje odwołanie do RDN za pośrednictwem Rady ds. stopni. Termin na wniesienie odwołania wynosi 30 dni od dnia doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Rada przekazuje odwołanie RDN wraz ze swoją opinią i aktami sprawy w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia odwołania.
- Kandydat może na piśmie wycofać wniosek w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. W przypadku wycofania wniosku Rada podejmuje uchwałę w sprawie umorzenia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. Uchwałę Przewodniczący Rady doręcza RDN.
W przypadku wycofania wniosku po powołaniu komisji habilitacyjnej: 1) ten sam wniosek nie może być podstawą ubiegania się o nadanie stopnia doktora habilitowanego w innym podmiocie habilitującym; 2) wnioskodawca nie może ubiegać się o nadanie stopnia doktora habilitowanego przez okres 2 lat. (art. 221 ust. 13 PSWiN)
PORADNIK RADY DOSKONAŁOŚCI NAUKOWEJ – przejdź do strony RDN