Prowadzący:
prof. ASP dr hab. Bogumiła Jóźwicka
Asystentka:
dr Magdalena Nowak
Program Pracowni projektowania społecznego podąża za słowami Rogera Tallona: „Design – nie jest to sztuka ani sposób ekspresji, lecz metodyczne twórcze postępowanie, które może być rozszerzone na wszystkie problemy koncepcyjne”, a najważniejszym celem działań projektanta powinien być postęp społeczny[1].
Projektowanie nie musi być społecznie zaangażowane, może się skupić na wizualnym uwodzeniu, co często owocuje łatwym sukcesem. Jest też inne, niekomercyjne podejście, które ogniskuje się dziś w dwóch nurtach: ekologicznym i prospołecznym, które nie muszą być przeciwstawiane. Nazywane często zaangażowanym, świadomym i odpowiedzialnym – projektowanie społeczne - dotyczy rzeczy poprawiających jakość życia. Są wśród nich rozwiązania dla osób starszych i z niepełnosprawnością, są sposoby radzenia sobie z chorobą lub czasową dysfunkcją, lub przeciwdziałania im. Ale są też pomoce edukacyjne, gry i zabawki, stymulatory zdolności, struktury wpływające na komfort wykonywania codziennych, powtarzalnych czynności. Ważnym aspektem działań prospołecznych jest eliminacja ograniczeń i wykluczeń. Tego dotyczą stawiane studentom wyzwania.
Tematy zadań wynikają z pełnego spectrum znaczeń pojęcia „społeczny”[2], czyli zarówno odnoszącego się do społeczeństwa lub do jego części, jak i wytwarzanego przez społeczeństwo i będącego jego wspólną własnością, dotyczącego postaw lub działań członków społeczeństwa, realizowanego przez nie i z nim związanego, przeznaczonego do jego obsługiwania i takiego, który jest jego własnością, należy do ogółu ludzkiego, a także pracującego bezinteresownie dla dobra jakiejś społeczności lub zorganizowanego przez jakąś społeczność samodzielnie.
Trzy ważne elementy nieliniowego procesu projektowania: analiza, synteza i weryfikacja są obecne na każdym poziomie kursu. Wspomagane wiedzą na każdym etapie toku pracy pozwalają na wyłonienie idei projektu i rozwój koncepcji. Zaplanowanie przez studentów własnych badań i przeprowadzenie doświadczeń z wykorzystaniem różnego rodzaju modeli składa się na innowacyjny charakter rozwiązania wyznaczający nowy wzór.
KURS MAGISTERSKI
Pracownia projektowania społecznego prowadzi kurs magisterski (zaawansowany) składający się z czterech semestrów, z ostatnim rokiem przeznaczonym na projekt
dyplomowy. Tematy kursu dotyczą: roli wzornictwa w rozwiązywaniu problemów społecznych oraz studium struktury użytkowej, realizowanych w formule projektów badawczych. Projekt dyplomowy to kompleksowe opracowanie projektu wzorniczego wraz z modelem (prototypem) rozwiązania, z autorskim wyborem tematu.
Podstawowym celem prowadzonych zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania wyzwań w obszarze projektowania społecznie zaangażowanego, skupionego na poprawie jakości życia. Oprócz przygotowania zawodowego poprzez kształcenie technik i metod projektowych a także przygotowanie do pracy zespołowej, ważnym aspektem jest stymulowanie rozwoju osobowości. Służy temu zaawansowanie specjalistycznej wiedzy, umożliwiającej uprawianie twórczości w zakresie wzornictwa, świadome kształtowanie jego roli w otoczeniu a także współtworzenie środowiska projektantów w odniesieniu do prospołecznego etosu zawodu. Ważnym celem przedmiotu jest także kształtowanie odpowiedzialnej postawy, związanej z rozumieniem ograniczeń, wagi planowania i organizacji, przewidywania skutków podejmowanych decyzji oraz znajdowania optimum działań w ramach procesu projektowego. Zajęcia wspierają też umiejętności formułowania krytycznej argumentacji i wyważonych sądów własnych. Zadania kursu magisterskiego są uszeregowane wg rosnącej skali trudności i realizowane w formule projektów badawczych, co ma na celu dalsze doskonalenie i poszerzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie projektowania wzornictwa. Kurs kończy się magisterskim projektem dyplomowym.
dyplomy magisterskie realizowane w pracowni w latach 2021-2024:
Zuzanna Szumiłowska Współpraca poprzez zabawę- studium zabawki dla dzieci w wieku 5-7 lat, 2023
Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka
Recenzent: dr Paweł Gełesz
Martyna Tkacz Ubiór roboczy studenta ASP, 2022
Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka
Recenzent: dr Tomasz Kwiatkowski
Natalia Kędzierska Promowanie bezpiecznych zachowań. Ochraniacze do jazdy konnej, 2021
Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka
Recenzent: dr Tomasz Kwiatkowski
________________________________________
[1] Wg Wielkiej Encyklopedii Larousse’a
[2] Wg SJP PWN
Galeria