Program Pracowni projektowania społecznego podąża za słowami Rogera Tallona: „Design – nie jest to sztuka ani sposób ekspresji, lecz metodyczne twórcze postępowanie, które może być rozszerzone na wszystkie problemy koncepcyjne”, a najważniejszym celem działań projektanta powinien być postęp społeczny[1].
Projektowanie nie musi być społecznie zaangażowane, może się skupić na wizualnym uwodzeniu, co często owocuje łatwym sukcesem. Jest też inne, niekomercyjne podejście, które ogniskuje się dziś w dwóch nurtach: ekologicznym i prospołecznym, które nie muszą być przeciwstawiane. Nazywane często zaangażowanym, świadomym i odpowiedzialnym – projektowanie społeczne - dotyczy rzeczy poprawiających jakość życia. Są wśród nich rozwiązania dla osób starszych i z niepełnosprawnością, są sposoby radzenia sobie z chorobą lub czasową dysfunkcją, lub przeciwdziałania im. Ale są też pomoce edukacyjne, gry i zabawki, stymulatory zdolności, struktury wpływające na komfort wykonywania codziennych, powtarzalnych czynności. Ważnym aspektem działań prospołecznych jest eliminacja ograniczeń i wykluczeń. Tego dotyczą stawiane studentom wyzwania.
Tematy zadań wynikają z pełnego spectrum znaczeń pojęcia „społeczny”[2], czyli zarówno odnoszącego się do społeczeństwa lub do jego części, jak i wytwarzanego przez społeczeństwo i będącego jego wspólną własnością, dotyczącego postaw lub działań członków społeczeństwa, realizowanego przez nie i z nim związanego, przeznaczonego do jego obsługiwania i takiego, który jest jego własnością, należy do ogółu ludzkiego, a także pracującego bezinteresownie dla dobra jakiejś społeczności lub zorganizowanego przez jakąś społeczność samodzielnie.
Trzy ważne elementy nieliniowego procesu projektowania: analiza, synteza i weryfikacja są obecne na każdym poziomie kursu. Wspomagane wiedzą na każdym etapie toku pracy pozwalają na wyłonienie idei projektu i rozwój koncepcji. Zaplanowanie przez studentów własnych badań i przeprowadzenie doświadczeń z wykorzystaniem różnego rodzaju modeli składa się na innowacyjny charakter rozwiązania wyznaczający nowy wzór.
KURS LICENCJACKI
Pracownia projektowania społecznego prowadzi czterosemestralny podstawowy kurs licencjacki dla studentów II i III roku kierunku wzornictwo, oraz jednosemestralny kurs
dyplomowy. Kurs obejmuje następujące zagadnienia: studium funkcji i formy; rozwiązanie złożonego problemu funkcjonalnego oraz rozwinięcie idei projektowania uniwersalnego – „zaprojektowane dla każdego”.
Podstawowym celem prowadzonych zajęć jest zwrócenie uwagi na rolę odpowiedzialnego projektowania w dostrzeganiu i rozwiązywaniu problemów społecznych. Przedmiot skupia się na prospołecznym etosie zawodu projektanta, akcentując wagę empatii, ukierunkowania na potrzeby użytkowników i życie codzienne, a także rozumienie szeroko pojętego kontekstu i niezgodę na jakiekolwiek wykluczanie. Ważnym celem przedmiotu jest także kształtowanie twórczej postawy studenta – przyszłego projektanta, której priorytetem jest ciągłe doskonalenie i poszerzanie własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie projektowania wzornictwa. Zadania projektowe, uszeregowane wg rosnącego poziomu trudności, stanowią nowe wyzwania, uruchamiają wyobraźnię, są podstawą do własnych poszukiwań i eksperymentów, służąc rozwojowi warsztatu projektanta. Etapy metodycznie prowadzonego procesu projektowego – zdobywanie wiedzy, analiza, synteza i weryfikacja – kształtują samodzielność poprzez wyprowadzanie własnych wniosków oraz budowanie uzasadniających je argumentów.
dyplomy licencjackie realizowane w pracowni w latach 2021-2024:
Karolina Bandurska Akcesorium spacerowe wspomagające psa reaktywnego i jego opiekuna, 2024 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Konsultant Magdalena Nowak Recenzent: dr Tomasz Kwiatkowski
Aleksandra Bogdan Organizacja higieny i pielęgnacja w podróży, 2024 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Konsultant Magdalena Nowak Recenzent: dr Mirosław Rekowski
Kseniya Darhevich Domowy zestaw do relaksacji stóp. Wspieranie praktyk prozdrowotnych, 2024 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Konsultant Magdalena Nowak Recenzent: dr Mirosław Rekowski
Alicja Zdrojewska Transport psa przy pomocy roweru, 2023 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Konsultant Magdalena Nowak Recenzent: dr Tomasz Kwiatkowski
Alicja Krzykwa Struktura ułatwiająca przeprowadzki studenta. Studium funkcji i formy, 2023 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Konsultant Magdalena Nowak Recenzent: dr Paweł Gełesz
Weronika Malliou Studium bagażu podręcznego, 2023 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Konsultant Magdalena Nowak Recenzent: dr Paweł Gełesz
Marta Kaiser Redukcja stresu u dziecka w warunkach hospitalizacji – pomoc terapeutyczna, 2023 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Konsultant Magdalena Nowak Recenzent: dr Anna Wachowicz
Zuzanna Franczak Glukometr: Studium funkcji i formy, 2022 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Konsultant Magdalena Nowak Recenzent: dr Anna Wachowicz
Lidia Magiera Przygotowanie i spożywanie posiłków – zestaw harcerski, 2022 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Konsultant Magdalena Nowak Recenzent: dr Mirosław Rekowski
Krzysztof Gerlée Miejski Stojak Rowerowy, 2021 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Recenzent: dr Tomasz Kwiatkowski
Maja Soszyńska Szachy – reaktywacja tradycji. 2021 Opiekun: dr hab. Bogumiła Jóźwicka Recenzent: dr hab. Marek Średniawa