Rekrutacja 2025

Zimniejsze miasta

Zespół badawczy: prof. ASP dra Monika Zawadzka, dr inż. arch. Marek Barański, członkowie studenckiego koła naukowego „Archikultura”

Data: 2015

Opis: Podstawę projektu badawczego „Zimniejsze miasta” stanowi CYKL COROCZNYCH WYJAZDÓW STUDIALNYCH realizowanych na kierunku Architektura Przestrzeni Kulturowych Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku. Wyjazdy te są rodzajem praktyk badawczych skoncentrowanych na poznawaniu przestrzeni kulturowej miast Europy Północnej i Północno-Zachodniej, w tym przede wszystkim miast regionu Morza Bałtyckiego oraz dawnych miast hanzeatyckich. Dotychczas zorganizowano kilkudniowe wyjazdy do: Sztkokholmu (2015), Hamburga (2016), Oslo (2017), Göteborga (2018) i Kopenhagi (2019), w których każdorazowo uczestniczyła grupa kilkunastu studentów. Te wyjazdy studialne pobudzają zmysł obserwacji, wzmacniają umiejętności analizy oraz umożliwiają przyjęcie nowego, świeżego punktu widzenia na rozwiązywanie problemów projektowych.

Jednym z celów naukowym projektu jest ZEBRANIE DOŚWIADCZEŃ towarzyszącym wyjazdom badawczym oraz skonfrontowanie zaobserwowanych procesów, posiadających charakter przestrzenny i kulturowy a rozgrywających się  w sferze sztuki i architektury, z podobnymi zjawiskami charakteryzującymi lokalną, gdańską przestrzeń kulturową. Cel ten wymaga uporządkowania i uzupełnienia zebranych i wygenerowanych dotąd materiałów (szkiców, fotografii, map, notatek itp.), a także PODJĘCIA PRÓBY ODNALEZIENIA I ROZKODOWANIA KRAJOBRAZU danego miejsca. Istotą takiego działania jest poznanie – zarówno przez doświadczenie, jak i poprzez analizę – lokalnych cech i jakości eksplorowanych przestrzeni, prowadzące do ZROZUMIENIA ATMOSFERY MIEJSCA.

Hipotezą badawczą jest założenie, że przestrzeń kulturowa Gdańska posiada wiele cech wspólnych z "zimniejszymi" miastami europejskimi. Jednocześnie sposoby, w jakie ta przestrzeń jest tworzona i przekształcana, są nierzadko odmienne. Różnice w podejściu do roli sztuki i architektury, a także w sposobie posługiwania się barwą, fakturą i teksturą w kształtowaniu miast, dzielnic lub przestrzeni publicznych mogą stanowić ważną inspirację do zmian najbliższego otoczenia. ŚWIADOMOŚĆ PROCESU PROJEKTOWEGO oraz towarzyszących mu narzędzi zmiany wizerunku danego miejsca jest kluczowa dla właściwego kształtowania sylwetki projektanta.

Efektem utylitarnym zadania będzie MOŻLIWOŚĆ ZAADOPTOWANIA DOŚWIADCZEŃ zagranicznych w zakresie lokalnych małoskalowych projektów rewitalizacji, w których uczestniczy kadra i studenci kierunku APK w ramach ćwiczeń programowych lub zewnętrznych i wewnętrznych konkursów. Zakłada się, że realizacja projektu przyczyni się do PODNIESIENIA WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI studentów uczestniczących zarówno w samych wyjazdach, jak  i w pracach i wydarzeniach tematycznych realizowanych lub organizowanych na uczelni. Ponadto, zebranie doświadczeń towarzyszących opisywanym wyjazdom badawczym otworzy NOWE POLE DO DYSKUSJI – zarówno wewnątrz-, jak i pozauczelnianej, dotyczącej najlepszych praktyk oraz współczesnych paradygmatów kształtowania przestrzeni kulturowych miast. Ważnym efektem projektu będzie także NAWIĄZANIE KONTAKTÓW  Z ZAGRANICZNYMI UCZELNIAMI, w tym przede wszystkim wydziałami lub kierunkami, podejmującymi problematykę zbliżoną do APK a dotyczącą krajobrazu kulturowego, struktur krajobrazowych, kodów kulturowych, tożsamości, rewitalizacji itp.

Projekt, w odniesieniu do metod badawczych, opiera się na: obserwacji, analizie oraz porównaniu.          W trakcie wyjazdów wnikliwej obserwacji poddawane są rozwiązania projektowe dedykowane konkretnym przestrzeniom kulturowym, w szczególności tym znajdującym się na styku lądu i wody oraz 'starego' i 'nowego'. PROCES UWAŻNEGO I CELOWEGO SPOSTRZEGANIA I OPISU wybranych zjawisk stanowi PRZYCZYNEK DO POGŁĘBIONYCH ANALIZ I PORÓWNAŃ pomiędzy Gdańskiem a wizytowanym miastem. Porównanie ze sobą określonych sytuacji przestrzenno-kulturowych prowadzi do stwierdzenia tożsamości częściowej lub całkowitej. To staje się z kolei środkiem do poznania istotnych składników zjawisk podobnych do siebie, a także zależności przyczynowej i genezy danego zjawiska. Wiedza zdobyta w ten sposób przekłada się na umiejętność zdiagnozowania problemów oraz określenia decyzji projektowych korzystnie lub niekorzystnie wpływających na przestrzeń kulturową danego miejsca.

Galeria