Rekrutacja 2025

Projektowanie spektakularne

Prowadzący: dr hab. prof. ASP Marta Flisykowska 

 

Projektowanie Spekulatywne* dla architektów

Zagadnienia poruszane podczas przedmiotu mają charakter dwutorowy merytoryczny oraz praktyczny. Z jednej strony skupiają się na umiejętności wizualizowania przyszłości, poprzez prace nad hipotezami. Ma to pomóc ukształtować krytyczną i badawczą postawę uczestnika kursu oraz wzmocnić umiejętności komunikowania się przyszłego projektanta ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.  

Nacisk kładziony jest na jakość prezentacji, oryginalność oraz dobór środków stylistycznych, narzędzi projektowych do wybranego tematu. Zadania projektowe wymagają ponad podstawowych umiejętności projektowych i wiedzy z zakresu sztuk wizualnych adekwatnych do zakresu drugiego stopnia studiów na uczelni artystycznej. 

Wymagają odwagi w podejmowaniu decyzji, myślenia krytycznego i autorskiego podejścia do projektu.  indywidualnego zgłębiania problemu w tej części zwracamy uwagę na:

  • umiejętność korzystania ze źródeł, budowanie merytorycznych podstawy projektu (teoria, źródła)
  • future studies/futurologia /trendy makro/ kody kulturowe
  •  dyskusje, stawianie pytań 
  • postawa krytyczna, umiejętności prezentacji jak i przygotowania prezentacji
  • warsztat (umiejętność wykorzystania programów graficznych i projektowych do zaprezentowania koncepcji)

Drugą istotną odsłoną przedmiotu są zagadnienia związane z projektowaniem instalacji artystycznych, wystaw kuratorskich i ich konceptów. Te zagadnienia są realizowane jako seria krótkich zadań warsztatowych w celu przedstawiania praktycznych zagadnień uczestnikom kursu.

W tej części zwracamy uwagę na :

  • na czym polega tworzenie idei kuratorskiej/konceptu wystawy
  • przedkładanie uczucia/odczucia/emocji na przestrzeń instalacji/wystawy
  • korzystanie z artystycznych zasobów: abstrakcja/kolor/przestrzeń 
  • case study (studium przypadku)
  • autorski projekt/idea a realizacja i kontakt z organizatorem/ zamawiającym/ inwestorem
  • planowanie / budżetowanie/ logistyka oraz prezentacja projektu

 

Praca polega na kształceniu wrażliwości wspartej warsztatem projektowym (znajomość programów graficznych, programów 3D, umiejętność ich wykorzystania z dbałością o jakość i finalny efekt prezentacji) Poruszane są zagadnienia związane z materiałami, światłem kolorem w świecie rzeczywistym jak i w przestrzeni wirtualnej. 

Są to narzędzia pomocne w i wykorzystywane  w klasycznym projektowaniu wnętrz jednak pogłębione o doświadczenie odbiorców oraz pracę z wyobraźnią. 

Zapotrzebowanie na poszerzone kompetencje architektoniczne stale rośnie nie tylko w kontekście współczesnych wystaw i instalacji artystycznej. Jest ono również widoczne w stale rozwijającym się świecie gier komputerowych, w symulatorach, wirtualne przestrzenie, przyszłych habitatów jak i wszelkich innych potrzebach doświadczania immersyjnego przestrzeni. To właśnie wyzwania dla osób których kompetencje kreowania przestrzeni nie będą się ograniczały jedynie do zastanej rzeczywistości.

 

* Speculative Design to metoda pracy twórczej, która opiera się o tworzenie scenariuszy przyszłości . Wykorzystywana jest nie tylko w strategiach biznesowych, ale także w Wojskowych Agencjach Innowacji Obrony Francji czy USA.

Kreowanie i projektowanie futurystycznych konceptów poprzez pracę na hipotezach oscylujących wokół pytania “what if?” (a co jeśli?) 

Design Spekulatywny służy do stymulowania wyobraźni i innowacyjnego myślenia, ma nie tylko zachęcać do wyjścia poza schematy, ale dać też praktyczną umiejętność ich wizualizowania. 


Aneksy :

Ze względu na wykształcenie i doświadczenie  prowadzącej  (design io experimental design)  rezultatem aneksów mają być autorskie  i indywidualne pomysły oscylujące wokół powyżej tematyki (future, eksperyment, interaktywność w przestrzeni). Mogą być też aurorskimi zagadnieniami wspierającymi lub korespondującymi niekolizyjnie z dyplomem.  Materializacją lub prototypem detalu lub wybranego wątku w zależności  od indywidualnych preferencji i pola zainteresowań studenta, po wcześniejszej konsultacji i akceptacji prowadzącej.

 

 

Damian Grzelak, The Future of comuncation, 2020 – pobierz (7 MB) pdf

Karaolina Wanot, 2020, future of surgery – pobierz (24 MB) pdf

Krzysztof Fidler Wieruszewski, 2020, future of car – pobierz (2,8 MB) pdf

Olga Penar FUTURE OF prostesis hand, 2020 – pobierz (2,8 MB) pdf

UMBRA by Selahaddin Topselvi, 2020, future studies – pobierz (6 MB) pdf

Galeria