Pierwsza edycja Sztuki Numerycznej „Między wolnością a kontrolą” odbyła się w październiku 2022 roku. Głównym wydarzeniem tej edycji była wystawa w miejscu WL 4 Przestrzeń Sztuki, Stocznia Cesarska, Mleczny Piotr w Gdańsku. Projekt Sztuka Numeryczna składał się z czterech głównych sekcji, które wskazywały różne ujęcia potencjału technologii cyfrowych i jego wykorzystania w sztuce. Sekcja pierwsza „Kod jako nadzór” skupiona była wokół ciała i kodu, algorytmów zmieniających praktyki nadzoru i kontroli, które najlepiej opisuje koncepcja Gilles'a Deleuze'a społeczeństwa kontroli nadbudowanych nad wizją społeczeństwa dyscyplinarnego, zaproponowaną przez Michela Foucaulta. W ramach tej sekcji prezentowane były prace: Aleksandry Łukaszewicz (PL), Radka Nagaya (PL), Amelie Samson (FR), Rafała Borkowskiego (PL).
W kolejnej sekcji „Materialność kodu” artyści Andrzej Banachowicz (PL), Paweł Dudko(PL), Robert Kaja (PL), Tomasz Skórka (PL), Andreas Guskos (PL) badali sposoby, w jaki cyfrowe media wraz ze swoimi programami skutecznie wchodzą nam pod skórę zadomawiając się na dobre w naszych organach, tkankach i strukturach neuronalnych. Ujawnianie tych praktyk, ich uwidacznianie za pomocą form artystycznych zmuszają do stawiania pytań o kulturowy zasięg cyfrowych mediów, polityki korzystania z nich i możliwych alternatywnych stanach rzeczy.
Kwestie współzależności pomiędzy cyfrowymi i analogowymi mediami, a przede wszystkim nakładania procesów technicznych na to, co fizyczne, co prowadzi do wyłonienia nowej hybrydalnej formy materialności, były eksponowane w sekcji „Neohybrydyzm”. Artyści tacy jak: Zbigniew Romańczuk (PL), Radek Nagay (PL), Arkadiusz Marcinkowski (PL), Lionel Broye (FR), Emmanuel Guez (FR), Caroline Zand (FR), Gaël Goutard (FR), Nicolas Tilly (FR), Hugo du Roure (FR), Małgorzata Sarna Sarnecka (PL), pozycjonowali każde dzieło jako efekt interakcji między ciałem, umysłem i emocjami artysty i widza, które są zapośredniczone przez działanie algorytmów.
W ostatniej sekcji „Cyfrowe iluzje i utopie” Piotr Wyrzykowski (PL), Robert Turło (PL), Katarzyna Kujawska-Murphy (PL), Filip Wierzbicki-Nowak (PL), Adam Przybysz (PL), Kamil Kawalec (PL), Bartosz Konieczny (PL) zastanawiali się nad współczesnym cyfrowym doświadczeniem, tworząc prace przesiąknięte globalną kulturą cyfrową, nastawione na tworzenie nowych wizji przyszłości.
W czasie trwania wystawy odbywały się również cykle wykładów, spotkań, dyskusji i warsztatów z artystami i teoretykami sztuki: Maciejem Ożogiem, Piotrem Celińskim, Sideyem Myoo, Agnieszką Wolny-Hamkało, Piotrem Wyrzykowskim i Pawłem Dudko w Przestrzeni eksperymentalnej PATIO i Audytorium Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Paweł Dudko wygłosił wykład dotyczący możliwości wykorzystywania technologii NFT jako nowego medium sztuki cyfrowej. Piotr Wyrzykowski skupił się na szczegółowym omówieniu technologii rozszerzonej rzeczywistości, fotogrametrii, animacji 3D w pracach transmedialnych i mediach społecznościowych. Maciej Ożóg odniósł się do istotnych zagadnień związanych z naszą codziennością i tym, jak algorytmy zmieniają praktyki nadzoru i kontroli naszych ciał w sieci określonej przez kody cyfrowe. Zrealizował również koncert muzyki elektronicznej. Agnieszka Wolny-Hamkało w swoim wystąpieniu wskazała, że iluzja nie jest ucieczką, a także zorganizowała wizualno-poetycki performance. Piotr Celiński, łącząc refleksję nad nowymi mediami, Internetem, kulturą cyfrową, komunikacją społeczną, kulturą wizualną i popularną, podzielił się swoimi przemyśleniami nad tym, jak kody materializują się w tkankach naszych ciał. Odbyło się również spotkanie z twórcami platformy prezentującej artystów tworzących sztukę interaktywną i doświadczanej za pośrednictwem przeglądarki internetowej „Olta Editions BETA”. Podsumowaniem pierwszej edycji Sztuka Numeryczna 2022 była debata, w której uczestniczyli Piotr Celiński, Maciej Ożóg, Agnieszka Wolny-Hamkało. Moderatorką była Aleksandra Łukaszewicz, starając się wraz z uczestnikami znaleźć drogę, która nas poprowadzi przez meandry zagrożeń i możliwości oferowanych przez współczesne technologie Czwartej Rewolucji Przemysłowej, znajdującej swój wyraz tak w życiu codziennym, jak i w sztuce.