
Podsumowanie dotychczasowych działań i spojrzenie w przyszłość
Międzynarodowy projekt artystyczno-badawczy Sztuka Numeryczna został zapoczątkowany w 2022 r. Projekt tworzą artyści, teoretycy sztuki i kultury cyfrowej, filozofowie, kulturoznawcy, teoretycy mediów, których celem jest wypracowanie nowych perspektyw sztuki, poprzez łączenie różnych strategii i podejść teoretycznych w odniesieniu do sztuki realizowanej z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych w czasach Czwartej Rewolucji Przemysłowej. Projekt Sztuka Numeryczna bada i problematyzuje nowe sposoby tworzenia i prezentacji sztuki z wykorzystaniem technologii, poddając je głębszemu namysłowi w kontekstach artystycznych, poznawczych i etycznych. Podczas dwóch edycji projektu, stworzono przestrzeń do refleksji nad sztuką definiowaną przez wykorzystanie technologii cyfrowych realizując wystawy, seminaria, konferencje, warsztaty, działania performatywne i interwencje artystyczne. W ciągu dwóch lat projekt stał się jednym z ważniejszych wydarzeń sztuki i kultury cyfrowej w Polsce i Europie. Oprócz corocznych wydarzeń odbywających się zazwyczaj w październiku każdego roku, projekt Sztuka Numeryczna jest platformą wymiany myśli, idei, siecią powiązań pomiędzy artystami, badaczami i odbiorcami.
Zespół – przejdź do strony
Kuratorzy – przejdź do strony
Sztuka Numeryczna – Archiwum
Między wolnością a kontrolą, 2022 – przejdź na stronę
(POST)cyfrowe Transformacje, 2023 – przejdź do strony
Nowa generacja – przejdź do strony
Usieciowienie
Dzięki Aleksandrze Łukaszewicz odbyła się wystawa artystów związanych z projektem Sztuka Numeryczna poza Gdańskiem, przede wszystkim podczas XR Festival. Liquid Spaces (Festiwal Rozszerzonej Rzeczywistości. Płynne Przestrzenie) we Florencji (IT) w ramach działań realizowanych w projekcie badawczo-artystycznym CAPHE (Communities and Artistic Participation in Hybrid Environments: Wspólnoty i Artystyczna Partycypacja w Środowiskach Hybrydowych), finansowanym przez Unię Europejską. Wystawa zatytułowana „Sztuka numeryczna – fraktalność wszechświata”, której kuratorką była Aleksandra Łukaszewicz miała charakter hybrydowy, tj. łączyła fizyczność z różnymi formami cyfrowości i była prezentowana pomiędzy 13 a 17 czerwca 2024 r. w przestrzeni Oratorio Santa Croce al Tiempo we Florencji. Celem wystawy były zwrócenie uwagi na matematyczną strukturę wszechświata, która jest zasadniczo związana z charakterystyką elektronicznych warstw sztuki, a jednocześnie wpisuje się w ścieżkę myślenia obecną w przedsokratejskiej Grecji, we włoskim renesansie, aż do badań w dziedzinie Art&Science, a także koncentruje na różnych doświadczeniach estetycznych, które mogą być wywoływane przez sztukę zdefiniowaną technologicznie. W wystawie brali udział: Aleksandra Łukaszewicz (PL), Hanna Prądzyńska (PL), Zbigniew Romańczuk (PL), Radek Nagay (PL), Katarzyna Kujawska-Murphy (PL), Filip Wierzbicki-Nowak (PL), Andreas Guskos (PL), Arkadiusz Marcinkowski (PL), Andrzej Banachowicz (PL), Miastopracownia (PL), Miguel Coimbra (PT), Sofia O’Neill (PT), Miguel Basto (PT), Ana Santos (PT), Rafael Santos (PT), Jessica Amaro (PT). Artyści przedstawili międzynarodowej publiczności współczesne próby zrozumienia świata, które zawierają w sobie podejście nauk ścisłych, a jednocześnie odnoszą się do pytań o naturę świata, możliwe formy jego postrzegania i możliwe z nim interakcje.
Wystawie w fizycznej przestrzeni Oratorio Santa Croce al Tiempo towarzyszyły wirtualne wystawy w przestrzeni wirtualnej Galerii KONKRET AR.T na platformie Spatial.io, kuratorowane przez José Manuela Reveza (PT) i Helenę Elias (PT), w tym wystawa „Stan Eteryczny” stanowiąca rozszerzenie wystawy w Oratorio Santa Croce al Tiempo, w której wzięli udział: Aleksandra Łukaszewicz (PL), Filip Wierzbicki-Nowak (PL), Zbigniew Romańczuk (PL), Katarzyna Kujawska-Murphy (PL), Radek Nagay (PL), Hanna Prądzyńska (PL). W ten sposób warstwa ontologiczna określająca przestrzenie tworzenia, prezentacji i odbioru sztuki została dodatkowo rozszerzona, otwierając się na nowe, także wirtualne formy we współczesnej hybrydowej rzeczywistości i w środowiskach łączących w sposób istotowy to co, fizyczne i to, co cyfrowe.
https://www.galeriakonkret.art/stan-eteryczny/
Przyszłość – tłumaczenie mediów
Międzynarodowy projekt Sztuka Numeryczna należy postrzegać jako nowatorskie przedsięwzięcie wpisujące się w podobnego typu wydarzenia organizowane w Polsce i za granicą takie jak m. in. festiwal „Transmediale” w Berlinie, czy Festiwal Sztuki i Technologii Ars Electronica w Linzu, które powinno być rozwijane jako przestrzeń eksperymentu, dialogu i krytycznej refleksji, także w formach wirtualnych, nad nieustannie zmieniającą się rzeczywistością, ponieważ media cyfrowe zajmują w niej dominującą pozycję, co uzasadnia istotne odniesienie do Czwartej Rewolucji Przemysłowej.
Wsparcie międzynarodowego projektu Sztuka Numeryczna
Głównym organizatorem międzynarodowego projektu Sztuka Numeryczna jest Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku. Projekt uzyskał również wsparcie i dofinansowanie z budżetu Miasta Gdańska oraz wsparcie Gdańskiej Fundacji Rozwoju Gospodarczego. Niektóre z wydarzeń były realizowane w ramach projektu CAPHE, który otrzymał dofinansowanie z programu badań i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020 na podstawie umowy grantowej nr 101086391.
Realizacja projektu Sztuka Numeryczna była możliwa dzięki WL4 Przestrzeń Sztuki, Stocznia Cesarska i Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, szczególnie dzięki wsparciu Wydziału Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuki w Gdańsku, a przede wszystkim prof. Roberta Kai i prof. Adriany Majdzińskiej.
Motyw graficzny opracował Ireneusz Kuriata, a projektem graficznym zajęła się Karolina Borkowska.
Partnerzy biorący udział w projekcie: Akademia Sztuki w Szczecinie, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, ESAD Orléans, Ostravská Univerzita, Universidade de Lisboa, Uniwersytet Łódzki, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku, Polskie Towarzystwo Estetyczne.
Aleksandra Łukaszewicz,
Zbigniew Romańczuk